“Als de klant echt iets doet met mijn advies en het lukt om de kosten te verlagen, geeft dat mij veel voldoening.”

Corné is meettechnicus bij Enexis

Na een opleiding tot elektricien deed Corné veel ervaring op bij verschillende installateurs. Inmiddels werkt hij alweer ruim twaalf jaar bij Enexis. “De organisatie én de functie van onderhouds- en storingsmonteur spraken me aan, dus toen heb ik meteen gesolliciteerd.” Eenmaal in dienst stapte Corné al snel over naar de functie van servicemonteur en in 2021 werd hij meettechnicus. Waarom juist deze baan zo leuk en interessant is? Dat vertelt Corné je graag. 

Het ijken van meters

In een groot deel van Nederland zijn de meters in de meterkasten bij particuliere en zakelijke klanten eigendom van Enexis Netbeheer. Daarbij gaat het zowel om de elektrameters (e-meters) als om de gasmeters (g-meters). Om te testen of de typen meters nog naar behoren werken, worden deze eens in de vijf jaar steekproefsgewijs gecontroleerd. Corné en zijn collega’s voeren deze keuringen uit. “Ik ijk de meters. Dat betekent dat ik controleer of een meter het verbruik correct registreert, zodat een klant niet te veel óf te weinig betaalt. Als een meter niet goed werkt, dan kan een metertype uiteindelijk afgekeurd worden”, vertelt Corné.

Kennis terug in huis halen

Het ijken van de g-meter verloopt iets anders dan het ijken van de e-meter, licht Corné toe: “Voor de e-meter hebben we een koffer die we gemakkelijk mee kunnen nemen naar de meterkast. Voor de g-meter zit onze apparatuur in een speciale bus. Dan halen we de g-meter ertussenuit, testen we deze in de bus, en hangen we de meter vervolgens weer terug.” Tot ruim een jaar geleden besteedde Enexis het testen van de g-meters volledig uit aan een andere organisatie. “Maar omdat het onze eigen gasmeters zijn, wilde Enexis de kennis weer terug in huis halen. Nu kunnen we de g-meters dus ook voor een groot gedeelte zelf testen.”

IJken én adviseren

Het leukste aan zijn baan volgens Corné? “Het klantcontact. Ik kom als meettechnicus overal en heb tijdens een klus veel contact met mensen.” Corné biedt daarbij ook een extra stukje service in de vorm van advies. “Klanten vragen zich vaak af hoe hun energie- of gasrekening zo hoog kan zijn. Zelden ligt dat namelijk aan de meter. Ik geef ze dan tips mee hoe ze hun kosten zo laag mogelijk kunnen houden of hoe ze kunnen achterhalen welk apparaat veel energie verbruikt. Als die klant dan vervolgens echt iets doet met mijn advies en het lukt om de kosten te verlagen, geeft dat mij veel voldoening.”

“Enexis is betrokken bij haar medewerkers, de arbeidsvoorwaarden zijn goed en er is veel ruimte voor groei. Dat wordt ook gestimuleerd.”

Corné - meettechnicus

Individueel op pad

Corné werkt in een team met zeven andere meettechnici in de buitendienst. Twee teamleden kunnen de g-meters ijken, onder wie Corné zelf. “Daarvoor draai ik aparte diensten. Ik ijk meestal twee tot drie weken e-meters, daarna ga ik een aantal weken op pad met de bus voor de g-meters.” Daarbij gaat hij individueel vanuit huis op pad. “De meeste klanten zitten zo veel mogelijk in mijn eigen omgeving. Ik bezoek vier tot negen klanten per dag en heb flexibele werktijden.” Omdat het team van meettechnici verspreid zit over het hele verzorgingsgebied van Enexis, zien ze elkaar maar eens per maand. “Toch kunnen we op elkaar terugvallen. We kunnen elkaar altijd bellen en helpen elkaar als dat kan”, aldus Corné.

Alle ruimte voor groei

In de twaalf jaar dat hij bij Enexis werkzaam is, heeft Corné de organisatie ervaren als een fijne werkgever. “Enexis is betrokken bij haar medewerkers, de arbeidsvoorwaarden zijn goed en er is veel ruimte voor groei. Dat wordt ook gestimuleerd. In mijn verschillende functies heb ik gemerkt dat de teammanagers het hun teamleden gunnen om door te groeien, ondanks dat dit een vertrek uit hun eigen team kan betekenen. Zo heb ik de stap kunnen maken van servicemonteur naar meettechnicus, omdat ik me graag wilde verdiepen in de gas- en elektrameters. Ik heb toen fijne ondersteuning gehad van mijn teammanager voor deze keuze.”

Lees andere verhalen van collega's

  • Corné is meettechnicus bij Enexis

    “Als de klant echt iets doet met mijn advies en het lukt om de kosten te verlagen, geeft dat mij veel voldoening.”
    Lees het verhaal van Corné
  • Gaspard is docent bij Enexis

    “De klassen tellen maximaal acht leerlingen, zo krijg je snel een persoonlijke band met leerlingen. Dat is leuk en bijzonder.”

    Lees het verhaal van Gaspard
  • PATRICK IS DOCENT ELEKTROTECHNIEK BIJ ENEXIS

    “Ik sta aan de basis van de infra- en netbeheerders van de toekomst”
    Lees het verhaal van Patrick
Collega's vertellen